0
0

شروع کتاب خوانی

559 بازدید

شروع کتاب خوانی

برای تعداد قابل توجهی از انسان‌ها کتاب خواندن کار چندان آسانی نیست. حتما شما نیز افراد بسیاری را دیده‌اید که تصمیم  می‌گیرند کتابخوانی و مطالعه را آغاز کنند اما در این راه موفق نیستند و خیلی زود از مطالعه کتاب منصرف می‌شوند. این اتفاق می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد. لازم است بدانید که درست مطالعه کردن و نحوه‌ی شروع کتاب خوانی خود یک هنر و مهارت است. پس باید در شروع کتاب خوانی مهارت آن را یاد بگیرید تا بتوانید از خواندن اثر لذت ببرید. ممکن است کتاب فوق العاده جذاب و مناسبی را انتخاب کنید اما آن برای شروع کتابخوانی مناسب نباشد و مواجهه‌ی شما با آن  کتاب باعث شود تا از خواندنش منصرف شوید. زیرا در آن اصطلاحات پیچیده‌ای را خواهید یافت یا از سبک نگارشی‌اش اطلاعی ندارید.بعضی از کتاب‌ها مناسب برای شروع کتابخوانی هستند و خواندن آن‌ها می‌تواند شما را به یک کتابخوان حرفه ای تبدیل کند. شما لازم است تا بتوانید به ژانر مورد علاقه خودتان برای مطالعه پی ببرید و نویسنده محبوب‌تان  را بشناسید. با این حال معمولا توصیه می‌شود که برای شروع کتابخوانی به سراغ رمان های کلاسیک بروید. این آثار در  سال‌ها و دهه‌های گوناگون قرن هجدهم و نوزدهم نوشته شده‌اند و معمولا لحنی ساده و گیرا دارند. پس از خواندن این آثار مطالعه کتاب های فلسفی  نیز می‌تواند جالب باشد، زیرا آن‌ها نیز کتاب‌ های مناسب و خواندنی‌ای هستند اما باید دقت کنید که اگر زبان کتابتان پیچیده باشد از خواندنش لذت نخواهید برد.

کتابخوانی را از کجا شروع کنیم؟

شروع کتاب خوانی هم مانند شروع هر کار دیگری با میزانی از مقاومت ذهنی و اضطراب همراه است. مغز ما برای شروع هر کار جدیدی میزانی از استرس را تجربه می‌کند و برای عادت کردن به روند جدید لازم به تکرار آن هستیم. بسیاری از افراد کتابخوان، کتاب خواندن را از کودکی آغاز کرده‌اند.

اگر شما پدر یا مادر کودکی هستید بهتر است از همان آغاز او را با کتاب خواندن آشنا کنید. خوشبختانه کتاب‌های کودک بسیاری بر اساس گروه‌های سنی مختلف در بازار موجود است و حتی از لحظه تولد نیز می‌توانید کتاب‌های مخصوص نوزادان تهیه کنید!اما اگر این شانس را نداشته‌اید که از کودکی با کتاب همراه باشید، هیچ‌وقت برای شروع دیر نیست! این جمله شاید کلیشه‌ای به نظر بیاید ولی واقعیتی همینقدر ساده است. هر لحظه که تصمیم به کتاب خواندن کنید می‌توانید آن را شروع کنید!اما برای اینکه کتابخوانی را از مسیر درستی شروع کنید که  همچنان علاقه‌مند و مشتاق به کتاب‌ خواندن بمانید این راهنما برای شماست:

راهنمای شروع کتاب خواندن:

 

1- یک فهرست پنج یا ده‌تایی از کتاب‌ها انتخاب کنید.

۲- برای تهیه این فهرست از سایت‌های کتاب و دوستان کتابخوانتان کمک بگیرید.

۳- .با کتاب‌های مشهورتر و ساده‌تر شروع کنید.

۴- کتابهایی با حجم متوسط و کمتر برای شروع بهتر هستند.

۵- خواندن کتاب‌های داستانی و ادبیات داستانی برای شروع انتخاب بهتری است چون ذهن‌تان را مشتاق نگه می‌دارد.

۶- دو یا سه کتاب را همزمان شروع کنید و حدود ده یا بیست صفحه از آن‌ها را تورق کنید و کتابی که بیشتر جذبتان کرده را نهایتا انتخاب کنید.

۷- برنامه روزانه‌ای برای کتاب خواندن داشته باشید، حتی خواندن یک صفحه در روز بهتر از هیچ‌چیز نخواندن است!

۸- به دوستان و آشنایانتان اعلام کنید فلان کتاب را شروع کرده‌اید، این موضوع باعث می‌شود به برنامه‌تان متعهد بمانید.

۹- با گروه‌ه‌های کتابخوانی همراه شوید، دسته‌جمعی و در گروه کتاب خواندن امکان گفت‌وگوی بیشتری درباره کتاب‌ها را فراهم می‌کند.

 

 

تکنیک‌هایی برای انتخاب کتاب مناسب

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که چگونه کتابی را که درباره آن چیزی نخوانده‌اید، می‌توانید انتخاب کنید و از کجا می‌توانید بفهمید که آیا این کتاب برایتان مناسب خواهد بود یا خیر. در این قسمت با تکنیک‌‌هایی آشنا می‌شوید که در انتخاب کتاب یار‌ی‌تان خواهد کرد.

  • در ابتدا لازم است که پشت جلد کتاب و مقدمه آن را مطالعه کنید. معمولا نویسندگان بخش مهم و اساسی پیام اثرشان را  در این دو قسمت قرار می‌دهند. باید ببینید که می‌توانید با این بخش‌ها ارتباط برقرار کنید یا خیر.
  • معمولا در صفحه اول کتاب، به مشخصات مهم آن اشاره شده است و کتاب یک تقسیم بندی موضوعی مشخص دارد. زیرا ممکن است هنگامی که نام یک کتاب را می‌شنوید نتوانید تشخیص دهید که اثر فوق یک رمان است یا یک کتاب روان‌شناسی. این قسمت از کتاب می‌تواند به خوبی رده بندی موضوعی اثر را برایتان مشخص کند تا تصمیم بگیرید این کتاب را بخوانید یا خیر.
  • نام نویسنده و مترجم کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. اگر با نویسنده یا مترجم کتاب از قبل آشنایی داشته باشید. انتخاب کتاب برایتان راحت‌تر خواهد بود.
  • حتما بخش فهرست کتاب را نگاهی بیاندازید. با خواندن فهرست کتاب می‌توانید به صورت جزئی‌تری از مباحث مطرح شده در کتاب اطلاعات به دست بیاورید. این روش برای مطالعه کتاب‌های فلسفی و روان‌شناسی مناسب‌تر است. زیرا معمولا رمان‌ها چنین فهرست تفصیلی‌ای ندارند.
  • پس از طی مراحل بالا چند صفحه از متن کتاب را به صورت تصادفی و اتفاقی بخوانید تا ببینید می‌توانید با آن ارتباط برقرار کنید یا خیر. اگر احساس کردید که متن کتاب شما را به خود جذب می‌کند و برایتان سوال‌هایی ایجاد می‌کند، می‌توانید آن را خریداری کنید.
  • خوشخوان بودن: از انتخاب کتاب‌هایی که نثر سختی دارند بپرهیزید. برای اینکه ککتابخوان شویم ابتدا باید به خواندن متن‌ها عادت کنیم. پس کتابی را انتخاب کنید که نثری روان و ساده دارد.
  • اندازه کتاب: انتخاب کتاب‌های قطور برای شروع کتابخوانی خیلی خوب نیست. چرا که با انتخاب این کتاب‌ها ما مدام استرس و ترس ناتوانی در اتمامشان را با خود خواهیم داشت. شما حتی می‌توانید با داستان‌های کوتاه شروع کنید.
  • گفته‌های دیگران: کمک گرفتن از دیگران اصلا کار اشتباهی نیست. برعکس اگر دوستان کتابخوانی دارید که به نظر شما می‌توانند با پیشنهادهایشان به شما کمک کنند، بهتر است که از آن‌ها کمک بگیرید. فقط مراقب باشید که بعد از شنیدن هر پیشنهادی، آن را با ۳ نکته قبلی بسنجید.

 

 

چرا برای شروع کتاب خوانی بهتر است سراغ رمان‌ها و آثار ادبی برجسته جهان برویم؟

کتاب‌های داستان به علت ساختار و ماهیت جذابی که دارند و کششی که می‌توانند در شما ایجاد کنند؛ برای آغاز مطالعه بسیار عالی هستند. کتابخوان شدن یک فرایند زمان‌بر است. پس لازم است موضوع جذابی را انتخاب کنید تا کتاب خواندن برایتان به یک عادت تبدیل شود. علاوه بر این در داستان‌ها عموما به موضوعات فلسفی، اجتماعی و.. نیز اشاره می‌شود و اطلاعات شما را نسبت به حوزه‌های مختلف بالا می‌برد. در حال حاضر نیز رمان‌ها و آثار ادبی پرطرفدارترین دسته کتاب‌های موجود در جهان هستند.

 

سه تکنیک ساده برای بهبود کیفیت مطالعه

انتخاب کتاب های مناسب برای مطالعه اهمیت بسیار زیادی دارند، اما برای آن‌که مطالعه مستمر و همراه با تمرکزی داشته باشیم و در همان شروع مطالعه به مشکل برنخوریم، باید نکاتی را رعایت کنیم.

  • بهتر است فضا و محیط مناسبی را برای خواندن کتابمان در نظر بگیریم، کتاب‌خوانی در تخت خواب نمی‌تواند کیفیت مطلوب را برای ما داشته باشد. ذهنمان باید باور کند که فضای خاصی از منزل را تنها به خواندن کتاب اختصاص داده‌ایم.
  • برای داشتن مطالعه عمیق‌تر، هنگام خواندن کتاب متنی، تلفن همراه و لوازم الکترونیکی را از خودمان دور کنیم. اگر کتاب الکترونیکی می‌خوانیم بهتر است در حین مطالعه صدای پیامرسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی‌مان قطع باشد.
  • بهتر است یک دفترچه یادداشت هنگام خواندن کتاب کنار دستمان باشد تا نکات جذاب آن را برای خودمان یادداشت کنیم. این تکنیک بیشتر برای کتاب‌های علمی استفاده می‌شود.

یک نکته بسیار مهم برای کتاب خواندن و تبدیل شدن به یک کتابخوان حرفه‌ای این است که به شکل مدام کتاب بخوانید. اینکه در ابتدا کتاب مناسب و خوب بخوانید مهم است اما از این مهمتر ادامه مسیر است. شما هرچه بیشتر کتاب بخوانید، با کتاب‌های بهتر و مفیدتر آشنا می‌شوید و در این زمینه به یک آدم حرفه‌ای تبدیل می‌شوید.

 

 

فهرست پیشنهادی کتاب برای شروع کتابخوانی

۱- کیمیاگر، اثر پائولو کوئیلو

رمان فوق‌العاده پائولو کوئیلو نه تنها یک انتخاب خوب برای شروع کتابخوانی است، بلکه می‌تواند با داستان زیبای خود شما را به آینده امیدوار کند. داستان چوپانی اهل آندلس، که به رویا و سودای گنجی بزرگ گله خود را رها کرده و سفری پر ماجرا را شروع می‌کند. داستان کیمیاگر به قدری جذاب است که کمتر پیش می‌آید خواننده‌ای جذب آن نشود. همچنین نثر روان این کتاب هم از دیگر نکات مثبت آن است.

کتابی که آن‌هم ابتدا قرار بود برای کودکان و نوجوانان باشد، اما به قدری محبوب شد که امروزه همه افراد آن‌را مطالعه می‌کنند. شازده کوچولو که یکی از پرفروش ترین کتاب های جهان است .یکی دیگر از کتاب‌هایی است که می‌توانید برای شروع مطالعه انتخاب کنید. راوی داستان که در یک صحرا تنها گرفتار شده است، با شازده کوچولو روبرو می‌شود. آن‌ها با یکدیگر دوست شده و سایر بخش‌های داستان در قالب مکالمات این دو بیان می‌شود.

نویسنده و گردآورنده خانم زهرا شعبانپور – مدرس کودک و نوجوان

آموزشگاه زبانهای خارجی ملل

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://imelal.com/?p=3534
اشتراک گذاری:
Melal EFL Team
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد شروع کتاب خوانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.