0
0

آموزش زبان آلمانی

 

آیا قصد یادگیری زبان آلمانی را دارید؟
آیا می‌پرسید تسلط بر هر سطح از زبان آلمانی چقدر طول می‌کشد؟
میخواهید به آلمان مهاجرت کنید ولی مطمئن نیستید چه مدرکی نیاز دارید؟

امروزه پتانسیل بالای کشور آلمان برای مهاجرت بر هیچ کس پوشیده نیست‌. سیستم قوی آموزشی، دانشگاه های سطح بالا و همچنین موقعیت های شغلی فراوان، آلمان را به هدف شماره یک بسیاری برای مهاجرت تبدیل کرده.

داشتن مدرک زبان آلمانی اما، مهمترین مورد برای أخذ پذیرش در این کشور میباشد ، که تبدیل به بزرگترین چالش برای متقاضیان شده.

اگر شما هم راجب سطوح این زبان و کارایی آنها گیج شدید، نگران نباشید.
در این مقاله ، من شما را در رابطه با هر یک از سطوح زبان آلمانی راهنمایی می‌کنم، توضیح می‌دهم که چه مدتی را ممکن است برای رسیدن به آن‌ها نیاز داشته باشید ، و در هر سطح به چه مهارت هایی دست پیدا میکنید .
همچنین در ادامه کمی راجب آزمون های معتبری که در ایران برگزار می‌گردند صحبت میکنیم.
پس با من همراه باشید !

آنچه در این مقاله می‌خوانیم:

سطوح زبان آلمانی در یک نگاه

  • ●  سطحA1
    ●  سطح A2
    ●  سطح B1
    ● سطح B2
    ● سطح C1
    ● سطح C۲
  • ● مدت زمان یادگیری به گفته متخصصان و FSI
  • ●برای هر ویزا چه مدرک زبانی لازم هست؟
    ● معرفی آزمون های testDaF; Goethe; ÖSD

                                               نگاهی گذری به سطوح زبان آلمانی

  • هر زمان که به بحثی در مورد یادگیری زبان آلمانی برخورد کنید، معمولاً افرادی را می بینید که سطوح زبان آلمانی را ذکر می کنند و با حروف و اعداد به آنها اشاره می کنند (A1، A2، B1، B2، C1 و C2).
    هر ترکیب حرف و عدد یک سطح CEFR است. و سطح CEFR شما تعیین می کند که چقدر آلمانی صحبت می کنید. CEFR مخفف ( Common European Reference Framework) یا «چارچوب مرجع متعارف اروپایی» است که سیستمی است که در اروپا برای آسان‌تر کردن یادگیری و ارزیابی زبان استفاده می‌شود.

 

پس بیایید با سوال اصلی شروع کنیم: چند سطح زبان آلمانی وجود دارد؟
زبان آلمانی دارای 6 سطح CEFR است که با A1 (مبتدی مطلق) شروع می شود و با C2 (کاملاً مسلط) ختم می شود.
حال بیاید هر سطح رو با هم به زیر ذره بین ببریم!

سطح A1

بعد از اتمام این سطح، شما می توانید بدون هیچ مشکلی از پس کارهای ساده و روتین برآیید و با موقعیت های روزمره کنار بیایید. شما توانایی بیان نیازهای ساده خود را دارید. می‌توانید از آلمانی برای درک تاریخ/زمان/اعداد، ملاقات با مردم، درخواست مکان‌ها/مسیرها، سفارش‌ها استفاده کنید.می توانید خود و دیگران را معرفی کنید و سؤالات ساده ای بپرسید و به آنها پاسخ دهید: کجا زندگی می کنید، اهل کجا هستید، چه نوع افرادی را می شناسید و چه چیزهایی دارید. می توانید در زمان حال و گذشته به روشی ساده ارتباط برقرار کنید.

سطح A2

بعد از اتمام این سطح ، شما می توانید عبارات متداول مربوط به حوزه های دارای اهمیت فوری را بفهمید و استفاده کنی (مانند اطلاعات شخصی و خانوادگی، خرید، کار، محیط اطراف). می توانید در موقعیت های معمولی که شامل تبادل ساده و مستقیم اطلاعات در مورد موضوعات آشنا است، ارتباط برقرار کنید. می توانید شرح ساده ای از پیشینه و تحصیلات خود، محیط نزدیک و مسائل مربوط به نیازهای فعلی ارائه دهید.

سطح B1

زبان آموزان سطح B1 در درک نکات اصلی مکالمه وقتی از آلمانی استاندارد واضح استفاده می شود، مشکلی ندارند، به خصوص زمانی که موضوع چیزی آشنا مانند مدرسه یا محل کار باشد.
در این سطح، می توانید مطمئن باشید که می توانید از پس اکثر موقعیت های مسافرتی که در صورت رفتن به آلمان با آن مواجه خواهید شد، برآیید.
در B1، می توانید در مورد علایق و زمینه های تخصصی خود صحبت کنید، رویدادها و تجربیات گزارش دهید، امیدها، رویاها و اهداف را توصیف کنید و برای نظرات و برنامه ها توجیه یا توضیح مختصری ارائه دهید.

سطح B2

اگر در زمینه خاصی متخصص هستید، در B2 این توانایی را خواهید داشت که به راحتی در مورد موضوعات مربوط به تخصص خود بحث کنید. زبان آموز در این سطح می‌تواند مکالمات را با افراد بومی انجام دهند ،بدون اینکه هیچکدام مجبور به آهسته صحبت کردن یا استفاده از کلمات ساده باشند.
اگر به B2 برسید، می توانید نظرات خود را با جزئیات و با طیف گسترده ای از عبارات بیان کنید و در مورد مزایا و معایب گزینه های مختلف بحث کنید. همچنین می توانید محتوای اصلی متون پیچیده در موضوعات خاص یا انتزاعی را درک کنید.

سطح C1

در این مرحله، شما قادر خواهید بود طیف گسترده‌ای از متون را با مفاهیم سخت و معانی ضمنی درک کنید. زبان آموزان در C1 تقریباً هرگز نیازی به جستجوی یک کلمه ساده برای بیان ایده های خود ندارند.
در C1، شما قادر خواهید بود از زبان آلمانی به طور موثر در زندگی اجتماعی، تحصیلی و حرفه ای خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید افکار خود را به شیوایی بیان کنید و از راه‌های مختلف برای پیوند دادن ایده‌ها به یکدیگر استفاده کنید.

       سطح C2

آخرین سطح زبان آلمانی به این معنی است که شما می توانید اساساً هر چیزی را که می خوانید یا می شنوید درک کنید.
می توانید اطلاعات را از منابع گفتاری و نوشتاری مختلف خلاصه کنید و استدلال ها و گزارش ها را در یک ارائه منسجم بازسازی کنید.

مدت زمان مورد نیاز برای یادگیری به گفته FSI

به گفته موسسه خدمات خارجی ایالات متحده (FSI)، برای تسلط بر زبان آلمانی( تا سطح B2) به حدود 750 ساعت مطالعه نیاز دارید.
اجازه ندهید این عدد شمارا بترساند ، زیرا این بدان معناست که اگر 12 تا 15 ساعت در هفته مطالعه کنید، فقط در یک سال قادر خواهید بود مانند یک حرفه ای صحبت کنید!
البته یک قانون کلی برای مدت زمان فراگیری زبان آلمانی برای همگان وجود ندارد و عوامل زیادی بر این مدت تاثیر گذارند .
تسلط به زبان انگلیسی، دارا بودن انگیزه لازم برای فراگیری زبان، قرار گرفتن در یک محیط آلمانی زبان و تلاش خود شما برا این زمان تاثیر بسزایی می‌گذارند.
مشخص کردن زمان دقیق اتمام سطح C سخت است، زیرا این بستگی به تکرر استفاده از زبان دارد.
در واقع، ممکن است حتی تا 3 سال طول بکشد تا به سطح C2 برسید. اگر احساس می کنید سطح C2 از دسترس شما خارج است، نباید دلسرد شوید، زیرا حتی آلمانی های بومی نیز برای رسیدن به این سطح مشکل دارند. اما با یادگیری و تمرین مکرر و صحیح، قطعا به اهداف خود خواهید رسید.

ویزای مد نظر شما با کدام مدرک امکان پذیر است؟

کشور آلمان ، مدت هاست که به دلایل زیادی انتخاب اول ایرانیان برای مهاجرت به اروپاست. فرصت های شغلی ، سیستم آموزشی رایگان، کیفیت زندگی و تنوع فرهنگی تعدادی از این دلایل هستند.

از طرفی تقریبا تمام دانشگاه های آلمان دوره های خود را به این زبان برگزار می‌کنند و همچنین از شرایط اصلی کاریابی در این کشور، تسلط به این زبان هست.

روش های مهاجرت به آلمان متنوع هستند. در ادامه با متداول ترین راه ها و مدرک زبان مورد نیازشان آشنا می‌شویم.

1.مهاجرت از طرق کار

انواع مختلفی از ویزای کار در آلمان وجود دارد که در ۷ دسته طبقه بندی میشوند:
1. بلو کارت (blue cart) اتحادیه اروپا : برای افراد ماهر و فارغ التحصیلان دانشگاهی با پیشنهاد کار در آلمان
2. ویزای کار(employment visa)
3.ویزای جستجوی کار(jobseeker visa) : برای افرادی که پیشنهاد شغلی ندارند و می‌خواهند از فرصت ۶ ماهه یافتن شغل استفاده کنند
4. ویزای Ausbildung
5.کارت ICT : انتقال درون شرکتی، با پیشنهاد شغلی در آلمان برای شرکت هایی که در ایران هم شعبه دارند.
6. ویزای Au-pair : برای جوانانی که می‌خواهند با یک خانواده میزبان در آلمان زندگی و کار کنند.
7. ویزای خوداشتغالی

مدرک مورد نیاز برای این ویزا ها، وابسته به شرایط شغل حداقل B1 و یا در مواردی B2 میباشد.

2. مهاجرت از طریق تحصیل

اگر قصد تحصیل در دانشگاه ها و کالج های دولتی کشور آلمان را دارید،به حداقل مدرکB1 و یا B2 نیازمند هستید.
از آنجایی که در آلمان با ۱۳ سال تحصیل به مدرک دیپلم دست پیدا میکنند( یک سال بیشتر از ایران)، برای رفتن به دانشگاه با مدرک B2 , ابتدا یک سال در آلمان کالج را می‌گذرانید.
برای ورود مستقیم به دانشگاه بدون گذراندن کالج ، شما نیازمند مدرک C1 و یا testDaF هستید.

3.مهاجرت از طریق ویزای پیوست آلمان

برای پیوستن به همسر و خانواده خود در آلمان، شما تنها به ویزای A1 نیازمندید.

آزمون های معتبر زبان آلمانی

در ادامه بطور مختصر با آزمون های معتبری که در ایران در حال برگزار شدن هستند آشنا می‌شویم .

آزمون TestDaF:

تست داف TestDaF یک تست معتبر زبان آلمانی است که توسط آلمان و موسسه goethe طراحی و برگزار می شود و تصحیح و اختصاص نمرات نیز توسط آن ها صورت خواهد گرفت. البته برای شرکت در تست داف می توانید از طریق موسسه زبان آلمانی گوته(لینک) اقدام به شرکت در این تست نمایید.
این آزمون نیز همانند تمامی آزمون های زبان دیگر به سنجش ۴ مهارت اصلی زبان یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن می پردازد و براساس نمره هر بخش و میانگین آن، نمره نهایی شما محاسبه خواهد شد.

میزان نمره شما در تست داف می تواند مقداری بین ۱ تا ۵ را شامل شود.اين دسته بندي معادل سطح B 2.1 تا C.1.2  مربوط به چهارچوب مشترك تعيين شده براي زبان هاي شوراي اروپا است.
اما، حداقل نمره قبولی در این آزمون TDN3 بوده و برای دریافت پذیرش مستقيم در دانشگاه ها شما نیاز دارید نمره TDN4 را کسب کنید و نمره TDN5 نیز بالاترین میزان نمره در این آزمون است که شما با دریافت این نمره خود را در زبان آلمانی به عنوان یک فرد بسیار ماهر در این زبان و تمامی جنبه های آن مطرح خواهید کرد.
مدت زمان اعتبار این مدرک مادام‌العمر است.

آزمون Goethe Zertifikat:

آزمون زبان آلمانی گوته (GOETHE) یک آزمون بین‌المللی است که توسط موسسه غیرانتفاعی گوته آلمان در بسیاری از کشورهای جهان در حال برگزاری است.
این امتحان برای کسانی است که قصد دارند در دوره های دانشگاهی آلمان شرکت کنند ، در آلمان کار یا زندگی کنند و یا سطح خود را به موسسات بین المللی نشان دهند. هم چنین برای کسانی که عضوی از خانواده شان در آلمان زندگی می کند نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
این آزمون در 6 سطح متفاوت از مبتدی تا پیشرفته و از A1 تا C2 برگزار می‌شود.
بخش های این ازمون شامل بخش درک مطلب یا lesen، بخش شنیداری یا Horen، بخش نوشتاری یا Schreiben و بخش صحبت کردن یا Sprechen می باشد.
برای قبولی در آزمون گوته لازم است که داوطلبان به بیش از ۶۰ درصد سؤالات پاسخ صحیح بدهند و در تک ‌تک بخش ‌ها نیز نمره قابل ‌قبول اخذ کنند.
اعتبار مدرک زبان گوته برای کسانی که قصد ادامه تحصیل در مراکز آموزشی و دانشگاه های آلمانی زبان را دارند، 2 سال می باشد. سایر افرادی که با مقاصد مختلف به آلمان و کشورهای آلمانی زبان سفر می کنند، مدت اعتبار مدرک زبان گوته برای آنها به صورت مادام العمر خواهد بود

آزمون ÖSD:

آزمون ösd یا Österreichisches Sprachdiplom Deutsch یک مدرک رسمی زبان آلمانی، اتریشی و سوئیسی است که به منظور اخذ ویزای اقامت یا تحصیل در این کشورها الزامی می باشد. به این مدرک زبان, مدرک دیپلم زبان اتریشی نیز می گویند.
این آزمون در 10 مدل و در قالب 6 سطح برگزار می شود:

Osd در سطح A1 برای کودکان *
Osd در سطح A2 برای کودکان *
Osd در سطح A1 zertifikate *
Osd در سطح zertificakte A2 *
Osd در سطح zertifikate B1 *
Osd در سطح zertifikate B1 *
Osd در سطح zertifikate B1 *
Osd در سطح zertifikate B2 *
Osd در سطح zertifikate C1 *
Osd در سطح zertifikate C2 *

این آزمون همانند آزمون گوته از چهار بخش مختلف تشکیل شده است. متقاضی باید در هر بخش حداقل نمره لازم را اخذ کند. اگر متقاضی از مجموع 100 امتیاز حداقل نمره 50 را اخذ کند و در بخش های مختلف نمره لازم را کسب کند، آزمون را با موفقیت پشت سر می‌گذارد.
در صورتی که متقاضی در یکی از بخش های این آزمون نمره لازم را کسب نکند، می تواند برای بار دوم در آزمون آن مهارت شرکت کند.
به طور کلی اعتبار مدرک آزمون osd به صورت مادام العمر می باشد. البته برخی از مراکز و دانشگاه ها ممکن است مدرکی از این آزمون را درخواست کنند که بیش از 2 سال از اخذ آن نگذشته باشد.

 

 

اگر هنوز فکر می کنید که زبان آلمانی، زبان سختی است و یادگیری آن زحمت زیادی می‌طلبد، پس بهتر است از میان هزارویک راه حل برای یادگیری زبان آلمانی، شرکت در کلاس‌ زبان آلمانی را انتخاب کنید.
شما با شرکت در کلاس‌های زبان آلمانی به صورت حضوری یا آنلاین، می‌توانید خود را با این زبان غوطه‌ور کنید و تا جایی که ممکن است، در ارتباط با آن قرار بگیرید. همچنین انگیزه‌ی شما برای ادامه دادن و خواندن بیشتر خواهد شد.
در واقع، حضور یک مربی حرفه‌ای و باتجربه در تمامی مراحل یادگیری می‌تواند به شما در پیش رفتن و یادگیری این زبان، کمک کند.
موسسه ملل به شما ، شرکت در کلاس‌ های زبان آلمانی خود را معرفی می‌کند.

برای گرفتن مشاوره بیشتر و ثبت نام در کلاس های خصوصی و عمومی زبان آلمانی ، می‌توانید از طریق این لینک با ما تماس حاصل فرمایید.

مایلید مقاله ای مختص به محتوای کدام آزمون زبان آلمانی در سطوح مختلف بخوانید؟
حتما در کامنت ها بنویسید!