0
0

آزمون TOMER (حضوری و آنلاین) به شکل های عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی

آزمون TOMER (حضوری و آنلاین) به شکل های عمومی، نیمه خصوصی و خصوصی

آزمون تومر (TÖMER) مخفف Türkçe Öğretim Merkezi است و نام اختصاری مرکز آموزش زبان ترکی استانبولی می باشد. آزمون تومر همانند مدارک زبان انگلیسی تافل و آیلتس از اهمیت زیادی برای تحصیل در ترکیه و ورود به دانشگاه‌های این کشور مخصوصا آن هایی که تحصیل در آن ها به زبان ترکی است برخوردار می باشد. آزمون تومر از بخش های مختلفی مانند Writing (نوشتاری)، Listening (شنیداری)، Structure (ساختار)، Reading (خواندن)، Spoken Production (تولید گفتاری) و Spoken Production (تعامل گفتاری) تشکیل شده است. این بخش ها دانش کلی داوطلب را در همه بخش های مختلف زبان ترکی استانبولی مورد سنجش قرار می دهد.

سیستم امتیاز دهی در آزمون TÖMER:

  • مهارت شنیداری ۲۵ امتیاز
  • مهارت خواندن و درک مطلب ۲۵ امتیاز
  • مهارت برقراری ارتباط ۱۵ امتیاز
  • مهارت مکالمه ۱۰ امتیاز
  • مهارت نوشتاری ۲۵ امتیاز

انواع مدارک و آزمون تومر :

مدارک آزمون تومر به دو نوع سرتیفیکا Sertifika و دیپلما Diploma تقسیم می شود. آزمون تومر سرتیفیکا شامل دریافت سرتیفیکیت سطح مقدماتی A2، سطح متوسط B2 و سطح پیشرفته C1 شده و به مدت ۲ سال اعتبار دارد در صورتی که آزمون تومر دیپلما به معنی داشتن مهارت کامل زبان ترکی استانبولی بوده و از لحاظ اعتبار هیچگونه محدودیت زمانی ندارد.

سطوح آزمون TOMER :

آزمون Tomer دارای ۱۲ سطح (۴ سطح مبتدی، ۴ سطح متوسط، ۴ سطح حرفه ای)  و دارای سطوح مختلفی از سطح A1 تا C1 است. مجموع نمرات کلی متقاضی در همه سطوح  بیانگر میزان توانایی او در تسلط به زبان ترکی استانبولی خواهد داد.

سطح A1 ابتدایی ترین سطح آموزش زبان است و در این سطح از آزمون، فرد می تواند با استفاده از موضوعات بسیار ساده ای که در زندگی روزمره برای همه شناخته شده است، نیازهای اساسی خود را برطرف سازد.

سطح A2 سطح مبتدی زبان است و در این سطح از آزمون، فرد قادر به برقراری ارتباط با استفاده از عبارات ساده و مرتبط با محیط و موضوعات پیرامون خود می باشد.

سطح B1 سطح متوسط زبان است و در این سطح از آزمون، فرد آشنا به زبان به راحتی می تواند ایده اصلی کلمات استفاده شده را به وضوح متوجه شود؛ همچنین، وی قادر است متن های مشکل را که ئر رابطه با موضوعات مورد علاقه اش می باشد، بفهمد و می تواند جملات ساده و مرتبط به هم بسازد.

سطح  B2 سطح خوب زبان است  و در این سطح از آزمون، فرد قادر به درک ایده اصلی جملات پیچیده بوده و با عبارات مرتبط به حوزه اش، آشنایی دارد و می تواند در مصاحبه از آنها استفاده کند.

سطح C1 سطح خیلی خوب زبان است و در این سطح از آزمون، شخص قادر به درک جملات طولانی و پیچیده و ارائه چکیده مفصلی از آن است.

سطح C2 سطح عالی زبان است و در این سطح از آزمون، تقریبا فرد بدون هیچ مشکلی قادر به درک هر چیزی است که می خواند و می تواند اطلاعات مکتوب یا کلامی به دست آمده از منابع مختلف را خلاصه و به شکل واضح اظهاراتی را در موردش بیان کند.

نمره این آزمون در چهار سطح دسته بندی می شود:

با کسب مجموع نمره ۵۰ تا ۵۹ فرد موفق به دریافت مدرک سطح A2 آزمون تومر می‌شود

با کسب مجموع نمره ۶۰ تا ۶۵ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B1 آزمون تومر می‌شود

با کسب مجموع نمره ۶۶ تا ۷۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح B2 آزمون تومر می‌شود

و با کسب مجموع نمره ۷۱ تا ۱۰۰ فرد موفق به دریافت مدرک سطح C1 آزمون تومر می‌گردد

بنابر اطلاعات وبسایت تومر، افراد شرکت کننده در آزمون تومر در صورت گرفتن نمره زیر ۵۰ امکان دریافت مدرک تومر را نخواهند داشت. بنابر صلاحدید دپارتمان پذیرش تحصیلی دانشگاه‌های دولتی ترکیه، سطح مورد درخواست مدرک تومر ممکن است متغیر باشد.

*هر سطح از کلاس‌های دوره عمومی تومر در شش هفته برگزار می‌شود. کلاس‌ها معمولا در نوبت بعد از ظهر و دو جلسه در هفته تشکیل می‌شود و در نهایت دانش پذیران با گذراندن ۱۰۸ هفته و مجموع ۳۲۴ ساعت کلاس زبان و موفقیت در آزمون پایانی، قطعا به صورت تضمینی میتوانند نمره  C 2را در آزمون تومر کسب کنند .

در پایان هر یک از سطوح زبان ترکی ، دانش پذیران از طریق سنجش عملکرد و یا گذراندن یک آزمون تومر آزمایشی که شامل چهار مهارت اصلی درک مطلب شنیداری، درک مطلب خواندن، گفتاری و نوشتاری و مهارت جانبی گرامر می‌شود، ارزیابی می‌شوند.

همینطور دوره‌های آموزش زبان ترکی استانبولی یا همان تومر در مجموعه لید به صورت خصوصی(۳۶ جلسه ، ۴۴ ساعته) برگزار می‌شود. لازم به ذکر است که همچون تحصیل در کانادا و یا تحصیل در آلمان، کشور ترکیه نیز از حدنصاب سطح زبان ترکی برای ورود به دانشگاه‌های خود برخوردار بوده و بنابر قوانین دپارتمان پذیرش دانشگاه مربوطه، حداقل سطح TOMER B1 موردنیاز است .

لازم به ذکر است دانش پذیران مجموعه لید پس از گذراندن دوره B1 می توانند به سادگی در ترکیه بدون هیچگونه مشکلی زندگی کنند و همینطور پس از اتمام دورهB2  قطعا می توانند در بسیاری از آزمون های زبان مختص دانشگاه های خاص حتی موفق به کسب نمره C1 شوند.